سونی شخصیت‌های هوش مصنوعی را در بازی‌های پلی‌استیشن آزمایش می‌کند!

سونی شخصیت‌های هوش مصنوعی را در بازی‌های پلی‌استیشن آزمایش می‌کند!

نویسنده :

11 مارس ، 2025

گزارش لوپ بازارسونی، یکی از پیشگامان صنعت بازی‌های ویدیویی، گامی بلند به‌سوی آینده‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی برداشته است. این شرکت با ارائه‌ی نمونه‌ی اولیه‌ی شخصیت هوشمند Aloy از بازی محبوب Horizon Forbidden West، نشان داده که به‌دنبال ادغام فناوری‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی در تجربه‌ی گیمرهاست.

ویدئوی منتشرشده از این فناوری جدید، گویای توانایی Aloy در تعامل صوتی با بازیکنان است. این شخصیت می‌تواند به دستورات صوتی پاسخ دهد و مکالمات او نه‌تنها از نظر صوتی، بلکه در سطح انیمیشن چهره نیز، با دقت و هماهنگی چشمگیری ارائه می‌شوند.

سونی برای توسعه‌ی این قابلیت، از چندین فناوری پیشرفته بهره برده است. تبدیل صوت به متن از طریق Whisper، محصول OpenAI انجام می‌شود، درحالی‌که درک مکالمات و پردازش پاسخ‌ها بر عهده‌ی مدل‌های زبانی GPT-4 و Llama 3 است.

رقابت در هوش مصنوعی بازی‌های ویدیویی

افزون بر این، سونی سیستم اختصاصی خود را تحت عنوان Emotional Voice Synthesis (EVS) برای تولید صدای طبیعی توسعه داده و از Mockingbird برای خلق انیمیشن چهره‌ی هماهنگ با صدا استفاده کرده است.

یکی از نکات برجسته‌ی این فناوری، اجرای روان آن روی کنسول پلی‌استیشن ۵ با حداقل فشار بر سخت‌افزار است، که می‌تواند زمینه‌ساز گسترش این قابلیت در نسل‌های آینده‌ی بازی‌ها باشد.

رقابت در هوش مصنوعی بازی‌های ویدیویی

درحالی‌که سونی در مسیر ادغام هوش مصنوعی در بازی‌ها گام برمی‌دارد، سایر شرکت‌های بزرگ نیز در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. انویدیا با فناوری ACE، شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC) هوشمند را توسعه می‌دهد و حتی نمونه‌ی عملی Covert Protocol را با همکاری Inworld AI معرفی کرده است.

از سوی دیگر، مایکروسافت با همکاری Inworld AI در تلاش است تا شخصیت‌های هوش مصنوعی را به پلتفرم ایکس‌باکس وارد کند و از مدل Muse برای کمک به توسعه‌دهندگان در خلق محیط‌های بازی بهره ببرد.

چالش‌های پیش‌رو

ورود هوش مصنوعی به دنیای بازی‌های ویدیویی، علاوه بر فرصت‌های نوآورانه، سؤالاتی اساسی را نیز مطرح می‌کند. آیا تعامل کلامی با شخصیت اصلی بازی، زمانی که هدف، غرق‌شدن در نقش اوست، ضروری خواهد بود؟ از سوی دیگر، نگرانی‌هایی درباره‌ی تأثیر این فناوری بر آینده‌ی صداپیشگان و توسعه‌دهندگان بازی وجود دارد.

بر اساس نظرسنجی کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی (GDC) 2024، حدود ۴۹ درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند که از ابزارهای هوش مصنوعی مولد در محیط کار خود استفاده می‌کنند، درحالی‌که ۳۱ درصد نیز این ابزارها را در زندگی روزمره‌ی خود به‌کار می‌گیرند.

این آمار نشان‌دهنده‌ی نفوذ گسترده‌ی هوش مصنوعی در صنعت بازی‌ است، اما درعین‌حال، تغییرات احتمالی در فرایندهای خلاقانه‌ی ساخت بازی را نیز به چالش می‌کشد.

با توجه به سرعت پیشرفت این فناوری، بی‌تردید صنعت بازی‌های ویدیویی در مسیر تحولات چشمگیری قرار دارد که آینده‌ی آن را بیش از پیش به دنیای هوش مصنوعی پیوند خواهد زد.

کامنت‌ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

آخرین مطالب

لینک دونی